Een goede relatie tussen hulpverlener en hulpvrager is een kritieke succesfactor voor continuïteit en een goed verloop van hulpverlening. Ook de verstandhouding tussen ouder(s) en minderjarigen heeft een niet te miskennen impact.
Soms loopt de hulpverlening vast of is er een conflict dat maakt dat de hulp niet opgestart geraakt. Een jongere, zijn ouders en de hulpverleners geraken het bijvoorbeeld niet eens over wat er moet gebeuren. Of er is een conflict tussen een jongere en zijn ouders, waar geen gesprek meer mogelijk lijkt. Het kan dan gaan om meningsverschillen tussen ouders en kinderen over de gewenste hulpverlening of het verloop ervan, of om meningsverschillen tussen hulpverleners en minderjarigen of ouders over het verloop en het opzet van hulpverlening. Dan wordt er best naar een oplossing gezocht.
Om breuken in de hulpverlening te vermijden, kunnen zowel jongeren, ouders als hulpverleners een beroep doen op een onafhankelijke bemiddelaar. In 2017 richten zij hun vraag aan het provinciaal loket of dat van de VGC. Sinds 1 januari 2018 is de werking van het loket overgenomen door de regionale teams continuïteit van ACT (afdeling Continuïteit en toegang) van het agentschap Jongerenwelzijn.
Bemiddeling herstelt dus de dialoog tussen minderjarigen, ouders, opvoedingsverantwoordelijken en betrokken hulpverleners met het oog op het oplossen of hanteerbaar maken van conflicten, zodat de verdere hulpverlening niet in het gedrang komt of wordt stopgezet.
Dit proces wordt op gang getrokken door een onafhankelijke, onpartijdige derde: de bemiddelaar. Zijn interventie laat toe dat partijen een oplossing vinden voor hun conflict. Bemiddeling in de jeugdhulp is nog relatief jong. Het is een instrument dat met de start van het nieuwe decreet Integrale jeugdhulp (2014) is ingevoerd om continuïteit in de hulp te helpen waarborgen.
In 2017 zijn er 80 ontvankelijke aanmeldingen voor bemiddeling geregistreerd door de loketten. Het aantal ontvankelijke aanvragen is stabiel gebleven. In 2016 waren er 81 ontvankelijke aanmeldingen voor bemiddeling. De regio’s Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant hebben een inhaalbeweging gemaakt. Antwerpen is koploper geworden met 32,5% ontvankelijke aanvragen (+7%). Hierdoor wordt de terugval van West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen gecompenseerd. De terugval in Oost-Vlaanderen is mogelijk te wijten aan het personeelsverloop bij het provinciale loket. Voor West-Vlaanderen is niet meteen een verklaring.
Tabel: Ontvankelijke aanmeldingen bemiddeling
(teleenheid: bemiddelingen)
|
Ontvankelijke aanmeldingen |
% |
Antwerpen |
26 |
32,50% |
Brussel |
0 |
0,00% |
Limburg |
12 |
15,00% |
Oost-Vlaanderen |
11 |
13,80% |
Vlaams-Brabant |
15 |
18,80% |
West-Vlaanderen |
16 |
20,00% |
Totaal |
80 |
100,00% |
(Bron: Registratie afrekening loketten)
Onderstaande tabel geeft de cijfers van volledig afgewerkte bemiddelingen weer (n=66). Het gaat dus niet over het totaal aantal aanvragen maar over het aantal afgewerkte bemiddelingsdossiers, geregistreerd door de provinciale loketten.
Het verschil tussen het aantal ingediende aanvragen en afgewerkte bemiddelingen ligt in o.a. bemiddelingsgesprekken die nog plaatsvinden in 2018 en dus niet afgerekend zijn in 2017. Deze laatsten worden meegenomen in de registratie van 2018.
Tabel: Bemiddeling per regio
(teleenheid: bemiddelingen)
|
Aantal |
% |
Antwerpen |
20 |
30,30% |
Brussel |
0 |
0,00% |
Limburg |
9 |
13,60% |
Oost-Vlaanderen |
9 |
13,60% |
Vlaams-Brabant |
12 |
18,20% |
West-Vlaanderen |
16 |
24,20% |
Totaal |
66 |
100,00% |
(Bron: Registratie afrekening loketten)
Onderstaande tabellen zijn gebaseerd op de registratie door bemiddelaars zelf. 37% van de afgeronde bemiddelingen zijn niet of onvolledig geregistreerd door de bemiddelaars. De rapportage gaat dus over 41 geregistreerde dossiers. 2017 was een overgangsjaar waarin de overdracht van het loket cliëntoverleg en bemiddeling naar Jongerenwelzijn is voorbereid. De loketten hebben de registratie van bemiddelaars minder opgevolgd.
In 26,3% (n= 10) van de gestarte bemiddelingen komt de aanvraag rechtstreeks van jongeren en ouders. Voorzieningen (vooral Jongerenwelzijn) doen in 73,7% (n= 28) een aanvraag. Ook tussen de regio’s zijn verschillen merkbaar.
Tabel: Aantal bemiddelingen per aanmelder en per regio
(teleenheid: bemiddelingen)
|
Antwerpen |
Brussel |
Limburg |
Oost-Vlaanderen |
Vlaams-Brabant |
West-Vlaanderen |
Totaal |
% |
Ouders |
1 |
0 |
1 |
2 |
1 |
3 |
8 |
21,05% |
Jongeren |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
5,26% |
Opvoedingsverantwoordelijken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00% |
Totaal minderjarigen |
1 |
0 |
1 |
2 |
1 |
5 |
10 |
26,32% |
Onderwijs |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00% |
GGZ |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
1 |
3 |
7,89% |
K&G |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
5,26% |
JWZ |
2 |
0 |
1 |
1 |
0 |
4 |
8 |
21,05% |
VAPH |
3 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
5 |
13,16% |
AWW |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
4 |
10,53% |
Andere (belendende sectoren) |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
6 |
15,79% |
Totaal hulpverlening |
9 |
0 |
2 |
4 |
2 |
11 |
28 |
73,68% |
Onbekend |
16 |
0 |
9 |
5 |
12 |
0 |
42 |
|
Aantal geregistreerde dossiers |
10 |
0 |
3 |
6 |
3 |
16 |
38 |
100,00% |
(Bron: Registratiesysteem Bemiddeling)
De conflicten die aanleiding geven voor een bemiddeling gaan vooral over een conflict in lopende hulpverlening (n=17; 44,7%) en de stopzetting (n=12; 31,6%) van hulpverlening. Vergeleken met 2016 is er een stijging van het aantal bemiddelingen naar aanleiding van een dreigende stopzetting van de jeugdhulp.
Tabel: Aanleiding tot bemiddeling per regio
(teleenheid: dossiers)
|
Antwerpen |
Brussel |
Limburg |
Oost-
Vlaanderen |
Vlaams-
Brabant |
West-Vlaanderen |
Totaal |
% |
Conflict over opstart hulpverlening |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
5,26% |
Conflict over stopzetting hulpverlening |
5 |
0 |
0 |
2 |
0 |
5 |
12 |
31,58% |
Conflict over lopende hulpverlening |
4 |
0 |
2 |
3 |
1 |
7 |
17 |
44,74% |
Andere conflicten |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
3 |
7 |
18,42% |
Totaal |
10 |
0 |
3 |
6 |
3 |
16 |
38 |
100,00% |
(Bron: Registratiesysteem Bemiddeling)
Van de 38 geregistreerde dossiers in 2017 zijn 25 (66%) bemiddelingen volledig doorlopen. De cijfers zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren.
Tabel: Verloop van de bemiddelingen per regio
(teleenheid: dossiers)
|
Antwerpen |
Brussel |
Limburg |
Oost-
Vlaanderen |
Vlaams-
Brabant |
West-
Vlaanderen |
Totaal |
% |
Loutere contactname |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
5,26% |
Voortijdig gestopt |
0 |
0 |
1 |
3 |
2 |
5 |
11 |
28,95% |
Volledig doorlopen |
10 |
0 |
2 |
3 |
1 |
9 |
25 |
65,79% |
Totaal |
10 |
0 |
3 |
6 |
3 |
16 |
38 |
100,00% |
(Bron: Registratiesysteem Bemiddeling)
In ruim 39,5% (n=15) van de opgestarte bemiddelingen loopt de hulpverlening verder en zorgt het conflict niet voor een breuk in de hulpverlening. Enkel de volledig doorlopen bemiddelingen als basis genomen, stijgt dit percentage tot 55,5%.
Tabel: Aantal bemiddelingen per uitkomst per regio
(teleenheid: bemiddelingen)
|
Antwerpen |
Brussel |
Limburg |
Oost-Vlaanderen |
Vlaams-Brabant |
West-Vlaanderen |
Totaal |
Afgerond %** |
Aantal bemiddelingen zonder akkoord |
3 |
0 |
2 |
2 |
2 |
9 |
18 |
47,37% |
Aantal bemiddelingen met overeenkomst als resultaat |
7 |
0 |
1 |
4 |
1 |
7 |
20 |
52,63% |
Aantal bemiddelingen met verderzetting /
aangepaste hulpverlening* |
3 |
0 |
1 |
4 |
0 |
7 |
15 |
39,47% |
Totaal aantal geregistreerde dossiers |
10 |
0 |
3 |
6 |
3 |
16 |
38 |
|
(Bron: Registratiesysteem Bemiddeling)
* Enkel van toepassing op dossiers waarvoor er een akkoord is bereikt.
** % mogen niet opgeteld worden maar worden berekend op het totaal aantal geregistreerde dossiers (n=38).